E-Commerce – Obsługa sklepu internetowego

Treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych:

 

Lp Tematyka zajęć (moduły) Treści szkolenia w zakresie zajęć edukacyjnych
1 Wstęp i podstawy e-biznesu
  • Idea sprzedaży w Internecie
  • Podstawowe różnice sprzedaży internetowej a sprzedaży standardowej
  • Zakładanie własnego sklepu internetowego:
  • Podstawy prawne funkcjonowania sklepu internetowego
  • Wybór formy funkcjonowania: działalność czy spółka
  • Podstawowe zagadnienia księgowe: korzystne formy opodatkowania
  • Wielobranżowość czy specjalizacja – plus i minusy
  • Co sprzedawać w Internecie
2 Biznes plan
  • Techniczne aspekty zakładania e-sklepu
  • Wybór platformy sklepu
  • Nazwa domeny
  • Wdrożenie sklepu internetowego
3 Domena i serwer
  • Wprowadzenie do funkcjonowania domen
  • Rejestracja domeny
  • Wybór hostingu internetowego
  • Połączenie oraz metody pracy na serwerze
  • Struktura katalogów – działanie serwera
  • Tworzenie bazy danych i jej edycja
4 Wybór platformy e-commerce
  • Wybór platformy sklepu i konsekwencje
  • Elastyczność, koszt wdrożenia, koszt utrzymania
  • Platformy OpenSource
  • Dedykowane rozwiązania
  • Przegląd gotowych platform
5 Wprowadzenie do tworzenia stron
  • Terminologia sieciowa i webowa
  • Zasady poprawnej budowy stron internetowych – użyteczność
  • Narzędzia do edycji i tworzenia aplikacji internetowych
  • Podstawy technologii projektowania serwisów WWW
  • Pisanie stron w języku HTML
6 Język HTML, CSS
  • Do czego służy HTML, a do czego CSS
  • Elementy języka HTML (akapity, nagłówki, listy, tabele, div, span)
  • Wprowadzenie do CSS
  • Struktura dokumentu CSS
  • Sposoby stosowania styli CSS w dokumencie HTML, dołączanie zewnętrznych arkuszy styli
  • Projektowanie wyglądu tekstu na stronach WWW
7 Obróbka grafiki i tekstów na potrzeby sklepu internetowego cz. 1
  • Wstęp do grafiki komputerowej rastrowej (podstawowe pojęcia)
  • Grafika jako chwyt reklamowy (omówienie najnowszych trendów)
  • Wstęp do oprogramowania Adobe Photoshop
  • Tworzenie grafiki na potrzeby sklepu internetowego (banery, loga, proste animacje)
8 Obróbka grafiki i tekstów na potrzeby sklepu internetowego cz. 2
  • Wstęp do grafiki wektorowej
  • Omówienie graficznego tworzenia dokumentów do druku
  • Wstęp do oprogramowania CorelDRAW
  • Tworzenie graficznych elementów reklamowych naszego sklepu (ulotki, plakaty)
9 Instalacja i konfiguracja przykładowego sklepu internetowego
  • Praca z hostingiem, wykonywanie transakcji na serwerze
  • Wybór platformy OpenSource oraz jej instalacja
  • Podstawowa konfiguracja i przegląd dostępnych funkcji platformy sklepu internetowego
  • Tworzenie oraz implementowanie oprawy graficznej naszego sklepu
10 Obsługa sklepu
  • Projektowanie strony głównej
  • Projektowanie karty produktu
  • Proces rejestracji
  • Dodawanie i modyfikowanie podstron
  • Zarządzanie kontami użytkowników
  • Formularze
  • Koszyk zakupów i finalizacja transakcji
  • Mechanizmy promocyjne
  • „Dobre praktyki” prowadzenia i projektowania sklepu
11 Sposoby płatności i aspekty dostarczania produktów
  • Jak działają płatności internetowe, na przykładzie PayPal, PayU, przelewy24
  • Sposoby płatności i autoryzacji
  • Zalety i wady płatności internetowych
  • Rejestracja konta płatności internetowych
  • Rynek firm kurierskich i wysyłkowych (Kurier, Poczta Polska, Paczkomaty)
12 Promocja sklepu internetowego
  • SEO
  • SEM
  • Allegro, OLX, portale lokalne
  • Promocje, wyprzedaże, przeceny
  • Porównywarki cen
  • Programy partnerskie, afiliacje z witrynami zewnętrznym
  • Mikroblogi i Facebook
13 Podstawy analityki internetowej
  • Przegląd dostępnych narzędzi analitycznych oraz podstawowe założenia
  • Śledzenie ruchu na stronie i optymalizacja witryny
  • Śledzenie konwersji i analiza efektywności akcji promocyjnych
  • Orientacja w otoczeniu konkurencyjnym
  • Poprawa „usability” witryny
14 Klient sklepu internetowego
  • Najważniejsza zasada – klient podstawą istnienia e -sklepu
  • Rozwiązywanie sytuacji trudnych: reklamacje/błędy/zwroty w stosunku do klienta i partnera handlowego
  • Polskie przepisy chroniące prawo konsumenta
  • Logistyka oraz magazyn e–sklepu
  • Prowadzenie magazynu (Przykład  MS Access)
  • Współpraca z dostawcami
  • Proces wysyłki do klienta
15 Przepisy i ochrona
  • Baza danych użytkowników
  • Newsletter jako narzędzie komunikacji
  • Ochrona danych osobowych
  • Prawo autorskie w Internecie
  • Przepisy BHP oraz ochrona przeciwpożarowa
  • Podsumowanie wiadomości
  • Egzamin

 

 Wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych

 

Włodzimierz Szpringer, Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie, Difin, Warszawa, 2005

S. M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia, Helion 2009.

D. Orchard, M. Trammell, CSS. Projektowanie profesjonalnych stron WWW, Helion 2009.

Luke Welling Laura Thomson PHP i MySQL Tworzenie stron WWW Vademecum Profesjonalisty, Helion, Gliwice, 2009

Materiały własne, przykłady, prezentacje, ćwiczenia.

Projektory, tablice

Komputery stacjonarne i laptopy z pakietem biurowym  MS Office 2007 oraz Adobe Photoshop, CorelDRAW i dostępem do Internetu.